03  9643213 
  
 שרות תיקונים וטיפולים מתקדמים לרכבים פרטיים  
מוסך איציק פלדמן בע"מ 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


למה להחליף שמנים ומסננים?

דף הבית >> מאמרים >> למה להחליף שמנים ומסננים?
למה בכלל צריך להחליף שמנים ומסננים?
עומר פלדמן, מוסך איציק פלדמן feldman-auto-service.com
מזדה במוסך איציק פלדמן
    כיום המכוניות החדשות שאינם הגיעו עדיין ל- 100,000 ק"מ, מרווחי  הטיפולים שלהם לפי הוראות היצרן הם כל 15,000 ק"מ או שנה, הקודם מבניהם. רוב היצרנים ממליצים על רכב שמגיע מעל 100,000 ק"מ מומלץ לעבור טיפול תקופתי כל 10,000 ק"מ או שנה, הקודם מבניהם.
טיפולים ובדיקות שגרתיות הם האמצעי המקובל ביותר לשמירה על פעולה תקינה של הרכב. בדיקה והחלפה של נוזלים ומסננים בקביעות עשויה למזער את הסיכוי לתקלות ולהאריך את חייהם של תיבת ההילוכים, המנוע, מערכת הקירור, הבלמים, ההיגוי ואפילו המצבר.
שמן מנוע
     הנוזל החשוב ביותר במנוע הוא שמן המנוע. הנוזל הזה לא רק מספק שימון לחלקי המנוע אלא גם מקרר, מנקה את המנוע ומגן עליו. לשם כך נעזר השמן בתוספים. כמעט חצי ליטר של תוספים שונים נמצאים בגלון אחד של שמן, כדי לשפר את יכולתו של השמן לעמוד בפני חום, חיכוך, חימצון וזיהום. לכן חשוב מאוד לדעת לא רק את סוג השמן אלא גם את איכות השמן. ישנם עשרות חברות שמנים שמצויות בארץ, חלקם שמנים ברמה ירודה מאוד אשר גורמות למנוע נזקים בילתי הפיכים. (יש אותיות וסימונים על גבי גלון השמן, כך שאפשר לדעת את איכות השמן, על כך אני אפרט בכתבה אחרת. בדכ' השמנים הזולים הם השמנים הפחות איכותיים). עם הזמן השמן הופך לבוצה – מין נוזל דביק שנצמד לדפנות המנוע והחלקים הנעים, התוצאה היא, שחיקת מנוע מואצת. הדרך היחידה להיפטר מהבוצה, מהחומציות ומהלחות שהצטברו בתוך השמן, היא להחליף את השמן ואת מסנן השמן בזמן. מסנן השמן מסיר רק מוצקים, כגון חלקיקים, לכלוך, פחמן ומתכת, לא לחות, חומצות או בוצה. 
סוגי שמנים- ישנם הרבה סוגי דרגות צמיגות של שמנים לסוגים שונים של רכבים, כמו: 10/40 , 15/40 , 10/30 , 5/30 , 5/40 ועוד. יצרן הרכב קובע את דרגת הצמיגות, אך לפעמים, היצרן נותן אפשרות לשני סוגי שמנים.   ניתן לשדרג את שמן המנוע לשמן סינתטי או לתערובת סינתטית. הנוזלים הסינתטיים יקרים יותר, אך הם מספקים ביצועים יוצאי דופן בטווח שונה של טמפרטורה, בהשוואה לשמני מנוע קונבנציונליים. ניתן להשתמש בתוספי שמן. תוספים אלו נועדו להפחית את תצרוכת השמן במנועים בעלי קילומטרז' גבוה. אחרים, אשר מבוססים על טפלון, נועדו לצמצם את שחיקת המנוע.
מסנן שמן
כאשר השמן נע בלחץ בתעלות השמן ומועבר דרך מסנן השמן, הוא מתנקה משאריות פיח ומשבבי מתכת. באופן זה זיהומו מזערי. תפקידו של המסנן הוא להסיר מהשמן מזהמים מוצקים, כגון פחמן, עפר, וחלקיקי מתכת, לפני שהם פוגעים בחלקים נעים, במשטחים של דופן הצילינדר, במנוע וכדומה..   ככל שהמסנן לוכד יותר חלקיקים, כך הוא מבצע את עבודתו טוב יותר.
שמן גיר אוטומט ATF
 שמן גיר אוטומט אינו מוחלף בכל טיפול שיגרתי. יצרן הרכב קובע באיזו תדירות יש להחליף את שמן הגיר, אך לא תמיד תדירות זו טובה לגיר. מומחים טוענים, שהחלפה של נוזלים ומסננים הנמצאים בתוך הגיר האוטומט כל 40,000 עד 50,000 ק"מ, עשויה להאריך משמעותית את חיי הגיר.       בהשוואה לעלות ההחלפה או שיפוץ הגיר האוטומט, עלות ההחלפה של הנוזלים והמסננים מעת לעת היא הוצאה מזערית.    ברוב הרכבים שמטופלים אצלנו במוסך, מומלץ שמן Dexron 3  , אך תמיד יש לבדוק איזה שמן מומלץ לפי הוראות היצרן.
נוזל קירור
לנוזל הקירור שלושה תפקידים עיקריים: הוא מונע מהנוזל לקפוא במזג אויר קר, מעלה את טמפרטורת הרתיחה של הנוזל כדי למנוע התחממות יתר ונלחם בשיתוך.   חשוב מאוד לבדוק קודם את מפלס הנוזל ברדיאטור עצמו! ורק כאשר הרכב קר לגמרי!!! ולאחר מכן אפשר לבדוק את מפלס הנוזל גם במיכל הפלסטיק. אם חסר נוזל קירור ברדיאטור לעיתים דחופות, הדבר עשוי להעיד על נזילה. בשום פנים ואופן אין לנסוע עם הרכב ללא מים, גם לא קילומטר אחד.
נוזל בלמים
יש לבדוק את מפלס נוזל הבלמים מפעם לפעם. אם צריך להוסיף נוזל, יש להשתמש בסוג נכון המיועד לרכב. רוב הרכבים היפנים מצריכים שימוש בנוזל DOT 3  . בטיפולים תקופתיים אצלינו במוסך, בודקים את מפלס הנוזל. ברוב הפעמים כאשר חסר נוזל, הדבר מעיד על בלמים שחוקים או נזילה. במצב של ירידה דרסטית של הנוזל מתחת למינימום, תחול ירידה משמעותית במערכת הבלימה ובמקביל אמורה להידלק מנורת אזהרה בלוח השעונים.
מסנן אויר
מסנן האויר מונע את חדירתם של מזהמים הנמצאים באויר החיצוני לתוך המנוע. לפיכך זמני הטיפולים של רכב מסויים תלויים בסביבת עבודתו. אם רכב מסויים, רוב הזמן בשטחים חקלאיים, באתרי בניה מאובקים או בכבישי עפר אז יתכן שיהיה צריך להחליף את המסנן בתדירות של חודשים בודדים. כאשר הרכב עובד בתנאים עירוניים, די בהחלפה של המסנן פעם בשנה או אפילו יותר.
מסנן דלק
אספקה של דלק נקי חיונית כדי שמערכת הדלק תעבוד באופן תקין ותשמור על ביצועי המנוע.     מסנן הדלק הוא הקו העיקרי של מערכת הדלק. הוא מגן עליה מפני לכלוך וחלקים קטנים של חלודה המצטברים בחלקו הפנימי של מיכל הדלק. אם מזהמים אלו אינם נלכדים בתוך המסנן כי הוא כבר סתום, הם עלולים לגרום לסתימות בקווי המערכת, במרססים ובמשאבת הדלק.
 
סיכום
אחזקת רכב נחשבת להוצאה כספית ניכרת של משק בית או לסטודנטים והיא גדלה עם גיל הרכב. אחזקה מונעת וטיפולים בזמן היא מעין פוליסת ביטוח ארוכת טווח וזולה ביותר והיא תוביל לחיסכון ניכר בהוצאות הכספיות ובצריכת הדלק.
 
כותב המאמר: 
עומר פלדמן, מנהל מקצועי במוסך איציק פלדמן
feldman-auto-service.com
המאמר מופיע גם ב- BLOG
http://www.empowernetwork.com/naftalif
 
 
 
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
לייבסיטי - בניית אתרים